Äitiys kehitti minua ihmisenä

Minulta kysytään usein koenko että äitiys on muuttanut minua ja jos on, niin millä tavalla. Uskon että äitiys ja vanhemmuus muutta meitä kaikkia jollain tavalla. Onhan lapsen saaminen ja perheen kasvaminen suuri elämänmuutos vaikka kaikki menisi ongelmitta. Joten kyllä, äitiys on muuttanut myös minua. Tai itse asiassa, se ei ole muuttanut minua vaan auttanut minua kehittymään ihmisenä.

Monelle suurin muutos lapsen syntyessä tuntuu olevan omien asioiden ja oman ajan jättäminen pienemmälle. Tai ainakin tämä asia tuodaan usein esille ensimmäisten joukossa. Itselleni tämä ei ollut vaikeaa koska olen sellainen ihminen joka asettaa muiden tarpeet muutenkin omieni edelle. Ostan mieluummin lahjoja muille kuin itselleni ja nautin kun näen ihmisten ilahtuvan. Olen jo perusluenteeltani hyvin äidillinen.


Minulla on aina ollut suuri tarve tuntea kontrollia. En pidä yllätyksistä tai suurista muutoksista. Lasten myötä olen oppinut myös hyväksymään suunnitelmien muutokset lyhyelläkin aikataululla. Olen oppinut sopeutumaan tilanteeseen kuin tilanteeseen. Niin kauan kuin tunnen että hallitsen tilanteen, pystyn sopeutumaan. Muutos ei enää tarkoita kaaosta.

Olen myös rohkaistunut olemaan oma itseni. Olen hyvinkin sinut itseni kanssa, niin positiivisten kuin vähemmän positiivisten piirteiden kanssa. Tiedostan rajani paremmin. Toivon tietenkin että tämä näkyy myös vanhemmuudessani.

Miten vanhemmuus kehitti sinua ihmisenä?


Kommentit